Cambridge dieet

december 11, 2014 in Club Monza blog door Isabella Monza

Het Cambridge dieet

In Nederland heeft ongeveer de helft van de bevolking te maken met overgewicht. Zelfs één op de acht Nederlanders lijdt zelfs aan obesitas.

Deze groepen, vooral mensen met obesitas, lopen een gigantisch gezondheidsrisico: gewrichtspijn, bepaalde soorten kanker en hart- en vaatziekten zijn voorbeelden hiervan.

Het lijkt er wel op dat we steeds bewustere keuzes maken ter behoeve van onze gezondheid. Om gezonder te leven grijpen we bijvoorbeeld vaak naar een dieet om overtollige kilo’s kwijt te raken.

Om wat te doen aan je (mogelijke) zwaarlijvigheid wil ik je meenemen in de wereld van het Cambridge dieet. Het Cambridge dieet kan je helpen met afvallen.

Wat is het Cambridge dieet?

Bij het volgen van het Cambridge dieet krijg je veel minder calorieën binnen dan je normaal binnen dient te krijgen. Normaliter mag een vrouw rond de 2000 en mannen rond de 2500 calorieën per dag binnen krijgen. Bij het volgen van het Cambridge dieet ligt dit per dag rond de 500 calorieën.

Energie wordt in het lichaam opgeslagen als koolhydraten en vet. En wanneer verlies je juist het meeste gewicht? Precies, door zo min mogelijk koolhydraten en vetten te eten. Het lichaam zal bij inspanning eerst je koolhydraat- en vetreserves aanspreken. In plaats van koolhydraten en vetten is het belangrijk eiwitrijk voedsel te eten. De eiwitrijke voeding vind je voornamelijk terug in poeders. De poeders zijn terug te vinden in zakjes van ongeveer 150 calorieën welke je driemaal daags nuttigt. De zakjes kunnen worden onder andere gebruikt voor milkshakes en soep. Het Cambridge dieet kent verschillende smaken en heeft ook snacks op het menu staan.

 

cambridge dieet

 

Welke stadia kent het Cambridge dieet?

Om het dieet succesvol af te ronden adviseren Cambridge specialisten om het dieet in vier stappen te volgen.

  1. Voorbereiding (om gezond te gaan eten)

  2. Gewicht verliezen (beginnen met een paar kilo’s)

  3. Gewenste gewicht (je wil niet meer aankomen of afvallen)

  4. Gewicht vasthouden (waar nodig afvallen of aankomen)

Hoe kun je het Cambridge dieet gebruiken?

 

De invulling van het dieet kan je op twee manieren doen.

  1. Je gaat voor zoveel mogelijk afvallen in een zo kort mogelijke tijd. Bij deze keuze is dit je enige bron van voeding. Je krijgt per dag drie porties van ongeveer 150 calorieën binnen wat dus neerkomt op maximaal 500 calorieën. Het afvallen zal snel gaat maar je moet wel sterk in je schoenen staan, aangezien je heel wat minder voedingsstoffen binnen krijgt dan je gewend bent.

  2. Je combineert het dieet met andere voedingsmiddelen. Het resultaat zal in dat geval een stuk langer op zich laten wachten. Indien je voor deze optie kiest is het wel belangrijk om vetten en koolhydraten zoveel mogelijk uit de weg gaat.

 

Wie kan het Cambridge dieet beter mijden?

Het dieet is niet voor iedereen te gebruiken aangezien je flink wat voedingsmiddelen niet meer binnenkrijgt. Wanneer je zwanger bent of bij diabetes is het toch handig om voor andere manieren te kiezen of het dieet een tijd na je zwangerschap te gaan volgen. Wanneer je medicijnen slikt is het eveneens raadzaam om het dieet pas te gaan volgen na een gesprek met een arts of specialist.

 

Conclusie

Het Cambridge dieet is een perfecte manier om op relatief korte termijn veel kilo’s te verliezen. Een dieetperiode duurt ongeveer een maand en daarna is het van belang dat je je levensstijl aanpast om niet op het oude gewicht te komen. Voor de vakantieperiode kun je het dieet ideaal gebruiken om er toch mooi en strak uit te zien.

Toch net die o zo lastige laatste vetrandjes kwijtraken. Vergeet niet dat als je er vol voor gaat ook allerlei etenswaar als junkfood, snoep, koek links laat liggen. Dranken als frisdrank en vruchtendranken met suiker en alcoholische dranken helpen je ook niet mee om af te vallen.  Probeer ook deze te mijden. Je kan als alternatief voor koffie, melk of thee zonder suiker kiezen.