Dr Atkins dieet

februari 18, 2015 in Club Monza blog door Isabella Monza

Een voorbeeld va het zeer bekende Dr Atkins dieet.

Dr Robert Atkins heeft ongeveer 45 jaar geleden het Dr Atkins dieet ontwikkeld. Dit dieet met beperkte koolhydraat inname is in de loop der jaren veranderd. De gezondheidsproblemen die het originele dieet met zich mee brachten, is niet verantwoord.

Het Dr Atkins dieet bestaat uit totaal vier fasen die elk zijn eigen uitwerking heeft op je uiteindelijke doel: afvallen. Het Dr Atkins dieet bevat een duidelijk plan zo dat je precies weet wat je wanneer kan en mag eten. Koolhydraten worden zoveel mogelijk uitgesloten, maar kip, vis, groeten en vlees zijn wel te consumeren voedingsmiddelen. Begin het Dr Atkins dieet niet op eigen houtje, doe het in overleg met een medisch specialist.

 

Eerste fase.

De eerste fase van het Dr Atkins dieet, duurt ongeveer twee weken. Waar we normaliter enkele honderden koolhydraten per dag innemen, word dit met het dieet verlaagd tot ongeveer 20 gram per dag. Een dag uit het dieet uit de eerste kan er als volgt uit zien:

  • Ontbijt: Een roerei in olijfolie met champignons in plakjes gesneden en vetarme mozzarella kaas

  • Lunch: Salade gemaakt van Romeinse sla, 150 gram kipfilet, radijs, halve paprika, een stuk gesneden komkommer. Salade dressing met één eetlepel olijfolie en twee eetlepels citroensap.

  • Diner: 150 gram flanklapje gekruid met rozemarijn, een stukje broccoli. Salade met rucola en een eetlepel Parmezaanse kaas. Je kan ervoor kiezen om er hapjes bij te maken met suikervrij gelatine blokjes, kaas en selderij.

 

Tweede fase.

Tijdens de tweede fase wordt het aantal koolhydraten wat verhoogd. Je bent immers na een periode aan het Dr Atkins dieet te hebben gehouden, al behoorlijk wat kilo’s kwijt geraakt. De koolhydraten worden toegevoegd om meer variatie aan het eten te brengen. Uiteraard is het aantal koolhydraten nog steeds van een dusdanig niveau, dat er nog steeds kilo’s verloren gaan. Een dag van dieet uit de tweede fase kan er als volgt uit zien:

  • Ontbijt: Roerei met feta kaas, een beetje spinazie en een stukje meloen er bij.

  • Lunch: 150 gram gegrilde garnalen, andijvie, selderij, avocado en citroensap.

  • Diner: 150 gram gegrilde kip. Salade bestaande uit sla en blauwe kaas. Voor een hapje bij het eten kan er gekozen worden voor amandelen met kwark en bosbessen

 

Derde fase.

Eenmaal aangekomen in de derde fase van het Dr Atkins dieet is het streefgewicht meestal wel bereikt. In deze fase worden de koolhydraten verder opgevoerd en dan proberen we nog steeds, wel in lager tempo, af te vallen. In deze fase van het Dr Atkins dieet is het belangrijk kleine hoeveelheden zetmeelrijke voeding te gaan nuttigen, om de koolhydraten inname te verhogen. Mochten de kilo’s weer aankomen dan kan er altijd voor gekozen worden weer een stapje terug te gaan. Een dieet uit de derde fase ziet er in principe hetzelfde uit als die uit de tweede fase. Er worden alleen een aantal voedingsmiddelen toegevoegd:

  • Een aantal zoete aardappelen

  • Wortelen

  • Zwarte bonen

  • Havermout

  • Fruit

  • Appel

 

Dr Atkins dieet

 

Let wel op dat dit wel om beperkte hoeveelheden gaat. Het innemen van deze extra toevoegingen dient niet op dagelijkse, maar wel op wekelijkse basis te gebeuren.

 

Vierde fase.

Eindelijk! Het streefgewicht is bereikt. Het is nu van belang op het juiste gewicht te blijven. Voor elk persoon is het verschillend is het verschillend hoeveel koolhydraten genuttigd kunnen worden. In de vierde fase kunnen er meer granen en fruit genuttigd worden. Een dag uit het Dr Atkins dieet uit de vierde fase kan er als volgt uit zien:

  • Ontbijt: Roerei met havermout

  • Lunch: Gegrilde kip

  • Diner: Bruine rijst met gegrilde zalm en daarbij groenten. Daarbij kun je voor een stukje magere kaas en gedroogd fruit kiezen.

 

Aan de verschillende fases zit geen tijd verbonden. Indien het streefgewicht nog niet is bereikt kan de desbetreffende fase worden verlengd.