Balansdag

december 28, 2015 in Club Monza blog door admin

We hinken rond de feestdagen vaak op twee gedachten: we willen af vallen maar al dat lekker eten is ook moeilijk te weerstaan. Hoe gaan we er mee om? Juist, we kiezen voor een balansdag!

Ongezond en veel eten

Met de kerst is de kans aanwezig dat u op visite bent gegaan of er iemand is langsgekomen. Tijdens deze gezelligheid komt er veel eten en de daarbij horende calorieën op tafel. Grote kans dat er uiteindelijk meer en verkeerd eten naar binnen is gewerkt. Is dat raar? Nee. Het resultaat is wel dat er toch meer calorieën zijn binnen gekomen dan gepland. Die mogen er straks in het begin van het nieuwe weer vanaf gewerkt worden…….

Beweging

De kans dat er tijdens de feestdagen voldoende beweging heeft plaatsgevonden is zeer klein. Misschien dat voor of na een maaltijd een rondje rond de vijver heeft plaatsgevonden maar daar blijft het meestal ook wel bij. Squashen, voetballen, hardlopen, volleybalen: we zijn er hoogstwaarschijnlijk niet mee bezig geweest. Ja, misschien voor de tv met wat lekker hapjes erbij. Eigenlijk zijn we compleet vergeten een balansdag in te lasten.

Alcohol

balansdag alcoholEen groot gevaar waar we waarschijnlijk ook mee te maken hebben gekregen is alcohol. Een biertje, een wijntje en misschien nog wel wat sterkers. Op zich prima, maar het zijn blijven wel caloriebommetjes. Het zal verstandig zijn het alcoholgebruik in het nieuwe jaar flink te minderen. In de plaats hiervan kan best eens voor een glaasje water worden gekozen. Alcohol kan in grote mate zorgen voor overgewicht.

Balansdag

Het klinkt wellicht alsof u het al erg vaak heeft gehoord, maar een balansdag is dé oplossing na een dag met veel te veel eten. Waar er de ene erg veel calorieën naar binnen worden gewerkt, komen die de volgende juist niet binnen. Dit betekent dat het lichaam weer aardig op de weg terug is waar het voor deze heftige dagen was. Tijdens de balansdag krijgt u minder voedingsmiddelen binnen dan uw lichaam kan verteren en begint u direct aan uw ‘herstel’

Mijn advies: eet niet teveel, matig met alcohol en blijf bewegen!