Het belang van fruit eten

februari 11, 2015 in Club Monza blog door Isabella Monza

Niemand twijfelt aan het feit dat fruit eten iets belangrijks en onmisbaar is.

Het eten van fruit zorgt voor een gezondere gezondheid en dus zal je algehele functioneren er op vooruit gaan bij het eten van voldoende fruit.
Het voedingscentrum dringt er al jaren op aan om minimaal 2 stuks fruit per dag te eten.

Mijn advies is om daar een schepje bovenop te doen en het te verhogen naar 4 of 5 stuks fruit per dag.
Fruit zorgt voor voldoende inname van de dagelijks benodigde vitaminen en mineralen.

 

De voordelen van fruit op een rij:

  • Geeft je voeding diversiteit

  • Bevat vitaminen en mineralen, voornamelijk vitamine C

  • Helpt je immuunsysteem te versterken, minder vaak ziek

  • Bevorderd je spijsvertering

  • Zuivert je lichaam, fruit bevat ook veel water

  • Snel hydrateren van je lichaam

  • Zorgt dat andere voedingsstoffen makkelijker verteren

  • Laat vet niet toevoegen

 

Het belang van fruit

Door het eten van voldoende fruit kun je diverse ziektes voorkomen:

 

Verstopping (langzame of moeizame stoelgang). Door alle vezels wat fruit bevat,
wordt het verdrijven van ontlasting uit de darmen in gang gezet.

Hart aanvallen. Fruit kan het bloed verdunnen en hierdoor is de kans op stolsels in de slagaders veel kleiner.
Hoge bloeddruk. Gezond eten in combinatie met voldoende fruit verlaagt de bloeddruk.

Obesitas. Fruit bevat doorgaans weinig calorieën maar wel veel vezels. Vezels kunnen veel makkelijker verteerd worden.

 

Fruit met of zonder schil eten?

Fruit is er met en zonder schil. Waar mogelijk is het wel handig de schil erbij op te eten. De schil is een bron van vitamines en vezels. Denk er wel goed bij na bij welk soort fruit het wel en niet kan. Een banaan met schil opeten lijkt mij geen prettige ervaring. Was je fruit wel altijd voordat je het gaat eten. Meestal is het fruit behandeld.

 

Wanneer kun je het beste fruit eten?

Fruit is de hele dag door te eten. Ideaal als tussendoortje of in plaats van een zak chips.
Als je van plan bent om fruit met een maaltijd te eten raad ik je aan dit voor de maaltijd te doen.

 

Waarom het fruit voor een maaltijd eten?

Wanneer je aan een maaltijd gaat beginnen hebben we vaak een hongergevoel. Door de inname van fruit krijg je een lading vezels binnen. Deze vezels verminderen direct je honger gevoel wat als gevolg heeft dat je aanzienlijk minder gaat eten.

 

Welke soorten fruit zijn het meest gezond voor je?

 

Er zijn tig verschillende soorten fruit. Al het fruit heeft goede eigenschappen.
Als je niet weet wat je in huis kan halen heb ik een aantal soorten fruit hieronder verzameld.

 

Blauwe bessen. Geen calorieën en vol met antioxidanten die het verouderingsproces langzamer laten gaan, ontstekingsremmend zijn en de cholesterol verlaagt.

Grapefruit. Veel water, weinig calorieën en rijk aan vezels. Het is wel een typische smaak waar je van houdt of niet, er is geen tussenweg.

Kiwi. Weinig calorieën en veel vitamine C. Per kiwi krijg je ongeveer 150% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Banaan. Rijk aan ijzer en vitamine C. De kans op bloedarmoede wordt sterk vermindert.

Watermeloen. Grotendeels is de watermeloen water. Het kleine niet vochtige gedeelte bevat kalium, magnesium, vitaminen en mineralen.

Frambozen. Bevatten veel vitamine C en antioxidanten welke de doorbloeding stimuleren, de huid verzacht en veel meer. Een absolute must!

Perzik. Bevatten veel vezels en kalium. Kalium is erg goed voor de nieren.

Vlierbes. Bevatten Vitamine A,B en C. Helpt ook je immuunsysteem te versterken.

Aardbei. Bevat erg veel vitamine C. Verdrijft schadelijke stoffen uit je lichaam en versterkt je weerstand.

Sinasappel. Boordevol vitamine C en kalium. Vitamine C helpt je je weerstand te versterken en de kalium zorgt voor sterke botten en tanden.